Elon Musk, önümüzdeki ay Austin, Teksas’taki Robotaksi pilot filosunun boyutunu “yaklaşık iki katına çıkaracağını” duyurdu. Bu, elektrikli taksi çağırmakta zorlanan kullanıcılar için bir kazanç gibi görünebilir. Ancak rakamlar yakından incelendiğinde, şirketin yıl sonuna kadar yollarda olacağına söz verdiği “otonom” EV sayısı hedeflerinin çok gerisinde kaldığı ortaya çıkıyor.
Tesla, 500 Araç Hedefine Ulaşmaktan %90 Uzak!
Tesla Robotaksi pilot programı, Haziran ayında modified Model Y elektrikli araçlarla Austin’de birkaç aydır devam ediyor. Araçlar Hardware 4 ile donatılmış olsa da, en önemlisi, henüz tam olarak sürücüsüz değiller. Bu, ön koltukta bir Tesla çalışanının oturması gereken “gözetimli” bir pilot programı. Bu gözetmen sistemi izliyor ve bir sorun çıkması durumunda EV’yi anında durdurmak için bir “acil durdurma anahtarı” üzerinde parmağını hazır tutuyor.

Sadece birkaç hafta önce, şirketin CEO’su Elon Musk, Austin bölgesinde kaç Tesla Robotaksi aracının hizmet vereceğine dair çok net bir söz vermişti. 31 Ekim’de yayınlanan All-In Podcast’teki bir konuşmasında, Tesla’nın yıl sonuna kadar Austin bölgesinde “500 veya daha fazla” taksiye sahip olmayı hedeflediğini belirtmişti.
Şu anki duruma baktığımızda ise, Austin’deki Tesla Robotaksi filosunda sadece yaklaşık 30 adet Model Y kullanılıyor. Eğer Tesla önümüzdeki ay bu sayıyı “kabaca iki katına çıkarmayı” başarırsa, filo büyüklüğü yalnızca 60 araca ulaşacak. Sadece haftalar önce vaat edilen 500 araçla 60 aracı karşılaştırdığımızda, fark devasa. Tesla, yıl sonu hedefini yaklaşık %90 oranında kaçırmış olacak. Şirketin otonom sürüş duyurularını takip eden analistler ve yatırımcılar için bu, kaçırılan bir başka önemli son teslim tarihi anlamına geliyor.
Austin’de yaşayan ve bu hizmeti kullanmaya çalışan insanlar için küçük filo boyutu ciddi sorunlara neden oldu. Kullanıcılar uygulamayı açtıklarında sık sık “Yüksek Hizmet Talebi” mesajı görüyorlar. Bir yolculuk için bekleme süreleri sıkça 40 dakikayı aşıyor, bu da hizmeti hızlı seyahat için büyük ölçüde kullanılamaz hale getiriyor.
Daha fazla elektrikli araç elbette memnuniyetle karşılanırken, filonun bu kadar yavaş büyümesinin nedeni, her araçta bir insan gözetmene duyulan ihtiyaç olabilir. 500 EV’ye ölçeklenmek, Tesla’nın birden fazla vardiyayı yönetmek için binden fazla insan çalışanı işe almasını gerektirecek ve bu da bir yazılım sorununu devasa bir insan kaynakları problemine dönüştürecektir.
Bu “gözetimli” gereklilik, Robotaksi programının büyümesinin şu anda neden bu kadar sınırlı olduğunun ana nedeni gibi görünüyor. Pilot programın ilk birkaç ayında yedi kaza bildirmiş olması, bu sınırlamanın endişe vericiliğini artırıyor.
Yavaş dağıtım, rakip firmaların yaptıklarıyla karşılaştırıldığında da dikkat çekiyor. Bu ayın başlarında Waymo, Amerika Birleşik Devletleri genelinde çalışan 2.500 aktif robotaksi filosuna sahip olduğunu duyurdu. Waymo, yalnızca Austin’de yaklaşık 200 otonom EV işletiyor. Şaşırtıcı bir şekilde, Bay Musk Waymo’nun bu rakamlarını “Çaylak sayıları” olarak nitelendirmişti.
Ancak veriler, Waymo’nun Austin’deki filosunun, Tesla’nın gelecek ay genişletilmiş 60 araçlık Model Y filosuyla ulaşmayı umduğu sayının şimdiden üç ila dört katı daha büyük olduğunu gösteriyor. İronik olan ise, Waymo’nun Austin’deki EV’lerinin tamamen sürücüsüz çalışması ve Tesla’nın insan tarafından izlenen araçlarının aksine ön koltukta bir insan güvenlik görevlisine ihtiyaç duymamasıdır.
